صد پرهون

دایره ای برای جمع شدن...

صد پرهون

دایره ای برای جمع شدن...

در دنیای امروز زندگی مجازی امری رایج و ناگزیر است. این هم باشد دایره ای برای یک دور همی مجازی. به همین سادگی...
کانال اختصاصی

چند روز گذشته اتفاقاتی باعث شد تا با کتاب راز فال ورق نوشته یوستین گوردر رو به رو شوم.کتاب یکی از کتاب های پرطرفدار جهان است.نویسنده ی کتاب دنیای سوفی این کتاب را با زبانی ساده تر و در قالب رمان نوشته است.داستان پدر و پسری که به دنبال مادری می گردند که آنها را رها کرده و وارد دنیای مد شده است. در جریان این سفر حوادثی رخ می دهد که بی ارتباط با فلسفه نیست.اما رمان درباره فلسفه هم نیست.واین راز زیبایی کتاب است.
اگر دنیای سوفی را که تاریخ فلسفه غرب است را نخوانده اید(که به نظر من اصلا هم مهم نیست) این را کتاب را توصیه می کنم بخوانید.دیدگاه های فلسفی جالبی از جهان در حین خواندن کتاب برای شما آشکار می گردد.

پ.ن : کتاب برای کسانی که از بازی ورق سر در بیاورند خیلی جالب تر خواهد بود. گرچه کتاب اصلا درباره بازی ورق نیست.در قسمتی از داستان قهرمان دوم کتاب وارد دنیایی می شود که ساکنان آن ورق های بازی اند.

بخشی از کتاب:

-ورقها نقش مهمی در تقویمی که ما در اینجا دنبال می‌کنیم ایفا کردند.
-گفتی تقویم؟
-بله، یک سال پنجاه و دو هفته دارد؛ سهم هر ورق یک هفته است.
به حساب کردن پرداختم و گفتم:
– پنجاه و دو ضرب در هفت می‌شود، سیصد و شصت و چهار روز.
-ولی یک سال سیصد وشصت و پنج روز دارد. به همین جهت روز آخر را روز ژوکر می‌نامیم. این روز به هیچ ماه و هفته ای از سال تعلق ندارد. یک روز اضافی است که در آن هر اتفاقی می‌تواند بیفتد. هر چهار سال[سال کبیسه] دو تا از این روزهای ژوکر دارد.
– این …؟

-این پنجاه و دو هفته یا همان پنجاه و دو ورق به سیزده ماه و هر ماه بیست و هشت روز تقسیم شده است. زیرا سیزده ضرب در بیست و هشت هم می‌شود سیصد و شصت و چهار،اولین ماه آس است و آخرین ماه شاه. بعد از گذشت چهار سال دو روز ژوکر خواهیم داشت. این چهار سال با سال خشت آغاز می‌شود و به ترتیب خاج، دل و پیک. به این ترتیب هر کدام از ورقها یک هفته و یک ماه دارند.

علاوه بر این هر سال به چهار فصل تقسیم می‌شود. خشت در بهار، خاج هنگام تابستان، دل در پاییز و پیک وقت زمستان. تابستان با آس خاج و پاییز با آس دل شروع می‌شود. زمستان با آس پیک شروع می‌شود و آخرین هفته سال با شاه پیک تمام می‌شود.

نظرات  (۲)

۱۵ آبان ۹۳ ، ۱۸:۰۰ سهیلا (کاتارسیس)
بخشی از کتاب رو که قرار دادید کمی گیج کننده ست. این مطلب در رمان «مایا» هم که اثری دیگر از یاستین گوردر هست آمده. اما متأسفانه بنده متوجه نمیشم! :)
السلام علیک یا حسین ابن علی(ع)
ایام سوگواری ماه خونین محرم رو بر شما تسلیت عرض میکنم...
علی یار و یاورتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی